شاخص های اقتصادی کسب و کار چیستند؟

بررسی وضعیت کسب و کار های یک کشور از مهم ترین شاخص های اقتصادی است که مورد توجه سرمایه گذاران خارجی است.کسب و کار یک سازمان است که برای فراهم کردن کالا، خدمات و یا هر دو به مشتری ایجاد شده است.

کسب و کار در اقتصاد سرمایه‌داری حکم‌فرماست، بیشتر کسب و کارها که مالک آن‌ها بخش خصوصی است برای این ایجاد شده‌اند که سودساز باشند و دارایی صاحب‌شان را بیشتر کنند. از کسب و کاری که چندین فرد در دارایی آن شریک باشند با عنوان شرکت یاد برده می‌شود.

 

شرکتها با توجه به حجم دارایی و پرسنل به دو قسمت تقیسم بندی می کنند:

۱. شرکت های بزرگ یا غول پیکر(Giant company):

در تقسیم بندی اتحادیه اروپا به شرکت های دارای ۲۵۰ نفر پرسنل و حجم معاملات سالیانه بیشتر از ۵۰ میلیون یورو را، شرکت های بزرگ یا غول پیکر می گویند.

۲.شرکت های متوسط و کوچک(Small and medium-sized enterprises):

که به اختصار به انها SME نیز گفته می شود. در تقسیم بندی اتحادیه اروپا به شرکت های تا ۲۵۰ نفر پرسنل و حجم معاملات سالیانه کمتر از ۵۰ میلیون یورو را، شرکت های SME می گویند.

 

شاخص های که نشان دهنده وضعیت کسب و کارهای یک کشور هستند عبارتند از:

۱.تولیدات صنعتی و خدماتی (Manufacturing and service)

۲. نرخ استفاده از ظرفیت (Capacity Utilization Rate)

۳.شاخص های پیش نگر و پس نگر در اقتصاد (leading and lagging Indicator)

۴.شاخص اعتماد به نفس کسب و کار (Business Confidence):
یک شاخص اقتصادی است که میزان خوش بینی یا بدبینی مدیران کسب و کار نسبت به اینده شرکت یا سازمان خود را ارزیابی می کند. همچنین یک نمای کلی از وضعیت اقتصادی کشور را فراهم می کند.

هم چنین مطالعه کنید:   چگونه کارگزار موفقی باشیم؟

۵.شاخص رقابت پذیری (Competitiveness Index):
رقابت‌پذیری به معنای توانایی و عملکرد یک شرکت، یک بخش اقتصادی یا یک کشور در فروش و عرضه کالا و خدمات در یک بازار در مقایسه با دیگر شرکت‌ها، زیر بخش‌ها، و کشورهای حاضر در همان بازار است. این اصطلاح همچنین برای بازارها نیز استفاده می‌شود که اشاره به میزان رقابت‌پذیر بودن ساختار بازار دارد. باید توجه شود که رقابت‌پذیر بودن یک بازار ارتباطی به رقابت‌پذیری شرکت‌های حاضر دراین بازار ندارد.

۶.شاخص احساس فساد (Corruptions Perception Index):
شاخصی است که میزان فساد موجود در میان مقامات دولتی و سیاستمدارانشان را رتبه‌بندی می‌کند. به عبارت دیگر، این معیار شاخصی است که رتبهٔ فساد در بخش عمومی یک کشور را درمیان سایر کشورهای جهان نشان می‌دهد. و توسط سازمان شفافیت بین‌الملل بصورت سالیانه انتشار پیدا می کند و هر کشوری که رتبه فساد پایین تری داشته باشد راه اندازی کسب و کارهای جدید و نو در ان اسانتر است.

۷.سهولت انجام کسب و کار (Ease of Doing Business):
شاخصی است که توسط بانک جهانی ایجاد شده است. و رتبهٔ بالاتر هر کشور در آن شاخص، نشان دهندهٔ مقررات سهل و اسان برای کسب و کارها و حمایت‌های قوی تر از حقوق مالکیت خصوصی است.

۸.ورشکستگی در کسب و کار (Bankruptcy in Business):
امار تعداد کسب و کارهای که در یک کشور اعلام ورشکستی می کنند معمولا بصورت ماهیانه اعلام می شود بررسی علل ورشکستگی کسب و کارها یک از شاخص های مهم سرمایه گذاری، در هر کشور به شمار می اید بطوری که بی کفایتی مدیران کسب وکارها، قوانین دست و پاگیر دولتی، شرایط اقتصاد کشور یا جهان برخی از علل عمده ورشکستگی کسب و کارها به شمار می ایند.

برای امتیاز به این نوشته روی ستاره ها کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]
برای عضویت در خبرنامه ما و دریافت جدیدترین مقالات جذاب، ایمیل خود را وارد نمایید.

Responses

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Responses

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مديريت کسب و کار

مديريت کسب و کار (Managing)

هدايت و راهبرى کسب و کار هيچ زن و يا مردى در دنياى کسب و کار تنها نيست. در اين حيطه شما نيازمند کمک افراد

درس های مدیریتی از یاران حلقه

سه گانه ارباب حلقه ها یکی از فیلم های مورد علاقه من در تمام دوران بوده است. بیشتر به این دلیل که یکی از موارد

140 مورد از مهم ترین نکته های مدیریتی

چندی از مهم ترین نکته های مدیریتی الگوهای مدیریتی متعددی وجود دارند،ما سعی کردیم مهم ترین و کارآمدترین نکته های مدیریتی را گرد هم بیاریم.در