گیمیفیکیشن یا بازیکاری به چه معناست؟

گیمیفیکیشن

گیمیفیکیشن (gamification) را میتوان مفهومی قدیمی دانست که چند سالی است دیدگاهی آکادمیک و منسجم گرفته، به طوری که چندین دانشگاه مطرح جهان نیز در برنامه ی درسی خود اقدام به ارائه ی این درس نموده اند. مفهوم اولیه گیمیفیکیشن را میتوان اینطور بیان کرد: استفاده کردن از انگیزاننده های طبیعی برای به حرکت در آوردن مخاطب. در این میان نیز مهمترین انگیزاننده برای انسان را میتوان تفریح و بازی دانست، و این همان نقطه ی آغازین مفهوم گیمیفیکیشن است.
تعریف استانداردی برای گیمیفیکیشن وجود ندارد، ولی در بین فعالان این زمینه تعریفی که بیشترین مقبولیت را داراست عبارتست از: استفاده از المان ها و تفکرات بازی گونه، در زمینه هایی که ماهیت بازی ندارند. مفهوم گیمیفیکیشن را هم اکنون میتوان در بسیاری از زمینه های تجاری و محصولات، آموزشهای اجتماعی، پزشکی، درمان اختلالات فکر و ذهنی، درمان فراموشی و یا حتی آموزش های نظامی مشاهده کرد، و چیزی که در همه ی آنها مشترک میباشد سعی در بیشینه کردن یادگیری و درگیر ساختن کاربر با محصول (و یا مفهوم مورد نظر) است.
در حقیقت، از گیمیفیکیشن میتوان جهت ایجاد جذابیت در یادگیری، انجام فرآیند های تکراری و یا کارهای غیر جذاب برای مقاصد غیر بازی گونه استفاده ی نمود، و این خاصیت را میتوان مهمترین دلیل فراگیری این زمینه جدید در عرصه های مختلف دانست.
بایستی بدانیم که زمانی میتوانیم گیمیفیکیشن را به خوبی پیاده سازی کنیم که فعالیت های روزمره، کسل کننده و سخت (به عبارت دیگر، فعالیتهای غیر جذاب و مفرح) را به فعالیت های جذاب و مفرح و بازیگونه تبدیل کنیم، به طوری که هدف بازیکنان ما – همان کارمندان و یا مشتریان و یا هر اسمی که شما بر روی آنها بگذارید- به انجام رساندن خواسته های ما، که هم اکنون با لذت بازی کردن و انگیزه هایی برای پیشرفت و خواست درگیر شدن بیشتر با بازی نیز همراه است، میباشد.

هم چنین مطالعه کنید:   چرا داشتن یک وب سایت برای کسب و کار مهم است؟

بازیکاری یا gamification مفهوم مهمی است که کاربرد فراوانی در حوزه های آموزش، فناوری اطلاعات، مدیریت کسب و کار و مدیریت منابع انسانی دارد
پیداست که شناخت، تحلیل و تسلط بر مفاهیم و رویکردهای جدید بویژه در بستر های اجتناب ناپذیری چون فضای سایبر، لازمه اصلی تعامل و مدیریت فرصت ها و تهدیدهای برآمده از آنها خواهد بود.

برای امتیاز به این نوشته روی ستاره ها کلیک کنید!
[کل: میانگین: ]
برای عضویت در خبرنامه ما و دریافت جدیدترین مقالات جذاب، ایمیل خود را وارد نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه ويژگي لازم براي مديران عامل در شرايط آشفته كنوني

سه ويژگي لازم براي مديران عامل در شرايط آشفته كنوني

چگونه تحت فشار بهتر عمل كنيم من و همكارانم به دنبال شناسايي كيفيتي بوديم تا رهبراني را توصيف كند كه در چنين محيط خشن و سختي برتري دارند و بهتر عمل مي‌كنند. ما داده‌هاي مربوط به كارآيي حدود 200 داوطلب

مهم‌ترين اصول موفقيت در تجارت

مهم‌ترين اصول موفقيت در تجارت

*. نسبت به تجارت ديدگاهي همه جانبه و كلي داشته باشيد و هدف خود را فقط صرف يك كالا نكنيد. سرمايه خود را براي توليد و توزيع چندين محصول تجاري به كار بريد. براساس تجربه‌هاي مديران و كارآفرينان، تنوع، تفاوت

5 مزیت استخدام فرد مناسب

5 مزیت استخدام فرد مناسب

سرمایه گذاری زمانی روی فرد مناسب در استخدام، باعث برگشت این سرمایه گذاری در زمان شرکت شما می شود. مهم نیست که موقعیت مورد نظر چقدر بزرگ یا کوچک است، پر کردن یک جای خالی شغلی کار دشواری است. بسیاری

وفاداری مشتری

وفاداری مشتری مبتنی بر عملکرد حافظه

وفاداری مشتری مبتنی بر عملکرد حافظه است!! هر سازمانی آرزوی کسب مشتریان وفادار را دارد. هرچند، وقتی این صحبت استراتژیک می شود که چگونه می توان مشتریان وفادار بیشتری داشت، هرکسی به طور قابل توجهی اظهارنظرهایی را ارایه می نماید.