اصول کار تیمی دقیقا چیست؟ برای موفقیت هر تیم اصولی وجود دارد. اگر اعضای تیم این اصول را مبنای کار خود قرار دهند، میتوانند صرفنظر از میزان استعدادشان، اعضای مؤثرتری باشند. در ادامه ۱۷ اصل برای کار تیمی بیان شده است:
۱-انعطافپذیری و سازگاری با تیم: اعضای تیم باید منعطف باشند به این معنی که خودشان را با تیم و خواستههای تیم منطبق و سازگار کنند.
۲-همکاری و مشارکت بین اعضای تیم: برای موفقیت تیم اعضا باید با یکدیگر همدلی و همکاری داشته باشند. به این معنی که اعضا باید مصلحت و اهداف تیم را به مصلحت و اهداف خود ترجیح دهند و به فکر برنده شدن همه باشند.
۳-تعهد داشتن: اعضای تیم باید به خود و به وظایفی که به آنها محول میشود، تعهد داشته و سعی کنند وظایف خود را بهخوبی انجام دهند. به این طریق آنها هم به رشد خود کمک میکنند و هم به تیم بهره لازم را میرسانند.
۴-ارتباطات بین اعضای تیم: اتحاد بین اعضای تیم عامل کلیدی موفقیت آن است ولی این اتحاد از طریق ارتباط بین اعضا ایجاد میشود. در تیم باید با هرکس به زبان خودش صحبت کنید، رک و راست باشید و همتیمیهای خود را از اطلاعات بیخبر نگذارید.
۵-شایستگی، لیاقت و کفایت داشتن: سعی کنید به دنبال یادگیری یک تخصص باشید و حرفهای و متخصص شوید. هرکدام از اعضا باید در کاری متخصص باشند تا به کمک هم بتوانند تیم را به اهدافش برسانند.
۶- اعتماد داشتن اعضای تیم به یکدیگر: باید بین اعضای تیم اعتماد وجود داشته باشد و در شرایط مختلف بتوانند به یکدیگر تکیه کنند.
۷- انضباط: در کار تیمی باید نظم وجود داشته باشد و وظایف بهطور منظم انجام شوند؛ یعنی کارهای محول شده باید در زمان مناسب و به شیوهای درست انجام شوند.
۸- ارتقا توسط اعضای تیم: ارتقای شما، ارتقای تیم است. ارزش هر شرکتی به منابع انسانی اوست. هر یک از اعضای تیم میتوانند باعث افزایش کیفیت کار کل تیم شوند. کسی که بتواند سطح عملکرد تیم را بالا ببرد و بر توان و ظرفیت اعضای تیم بیفزاید، قابلستایش است.
۹- مشتاق بودن: شور و شوق درونی اعضای تیم باعث تقویت تیم میشود. حس اشتیاق را در خود برانگیزانید و به کار و تیم خود ایمان داشته باشید.
۱۰- داشتن قصد و هدف: اعضای تیم برای دستیابی به هدف متعالی، باید تصویر بزرگی از هدف در ذهن داشته باشند، ضعفها و قدرتهای تیم را بشناسند و وقت و نیروی خود را در مسیری بگذارند که آنها را به هدف تیم برساند.
۱۱- آگاهی از وظایف: اعضای تیم از وظایف خودآگاهی دارند. آنها هدف خود را میدانند و به رهبر تیم، اجازه رهبری کردن میدهند. اولویت اولشان موفقیت تیم است بعد موفقیت خودشان.
۱۲- آمادگی: اعضای تیم برای رسیدن به مقصد و هدف آمادگی دارند. شما برای رسیدن به آمادگی نیازمند ارزیابی مقصد، مسیریابی رسیدن به هدف، داشتن نگرش مثبت نسبت به خود و تیم و درنهایت اقدام و عمل هستید.
۱۳- رابطهمندی: تیم به وجود اعضایی نیاز دارد که توانایی برقراری ارتباط را داشته باشند و گوشهگیر و منزوی نباشند.
۱۴- اصلاح و بهبود خود: اعضای یک تیم موفق همواره به فکر این هستند که خود و مهارتهایشان را اصلاح کرده و بهبود دهند. آنها برای توسعه فردی خودشان فکر میکنند، برنامه پیشرفت دارند، در هرلحظه و زمان آماده هستند و آنچه تاکنون یاد گرفتهاند را به کار میگیرند.
۱۵- ازخودگذشتگی: اعضای تیم نسبت به یکدیگر بخشنده بوده، اهل سیاستبازی نیستند، به تیم وفادارند و به وابستگی متقابل بیش از استقلال اهمیت میدهند.
۱۶- راهحلگرا بودن: اعضای یک تیم موفق مشکلگشایند و اگر با مشکلی مواجه شوند به پیدا کردن راهحل آن فکر میکنند. این افراد تحولآفرین هستند و تیمی که چنین اعضایی داشته باشد موفق است.
۱۷- پیگیری: اعضای یک تیم موفق برای رسیدن به هدف، پایداری و سماجت دارند. همه توان خود را به کار میگیرند، به شانس و بخت و تقدیر متکی نیستند و در شرایط دشوار، دست از کار نمیکشند.
Responses