نتیجه ی یک تحقیق در آمریکا نشون داده که حدود ۸۸ درصد کشاورزان آمریکایی زمین کشاورزی خودشون رو بیمه نمیکنن. بیمه مواردی مثل هجوم حشرات، آتش سوزی، کم آبی و یا بارش های زیاد که منجر به از بین رفتن محصولات کشاورزی میشه رو پوشش میده. نکته جالب اینجاست که در بازه پنج ساله ی این تحقیق بیش از ۷۰ درصد کشاورزانی که زمینشون رو بیمه نکرده بودن متضرر شدن!
وقتی از این کشاورزها دلیل بیمه نکردن زمین رو پرسیدن پرتکرارترین جواب این بوده که به پولی که باید برای بیمه پرداخت میکردن نیاز داشتن. این در حالیه که با بیمه نکردن زمین اونا هزینه ی بیشتری رو در بلندمدت متحمل شدن. این تحقیق در مورد اقتصاد رفتاری بود اما بعد از خوندنش با خودم فکر کردم که این اتفاق بالا به طور خیلی مشابهی برای سازمان ها هم داره میوفته.
خیلی از مدیران کسب وکارها امروزه از اهمیت واحدهای بازاریابی، IT و منابع انسانی برای توسعه و ادامه حیات سازمانشون مطلع هستند اما کمتر مدیرانی هستند که از اهمیت واحد استراتژی و نقش اون توی محافظت و رشد کسب و کارشون با خبر باشن. این مدیران با این ایده که بدون داشتن واحد استراتژی دارن در هزینه های سالانه صرفه جویی میکنن سازمان خودشون رو متوجه ریسک های خیلی بزرگتری در آینده میکنن.
مدیر گرامی اتفاقاً در همین زمانی که ریسک های محیطی زیاد و منابع سازمان اندک، بیشتر به استراتژی نیاز داری. اتفاقاً تو شرایط بحرانی باید تیم استراتژی رو گسترش بدی. دقیقاً وقتی شرایط بازار خرابه باید از واحد استراتژی کمک بگیری تا بتونی توی همون شرایط نسبت به سایر رقبا عملکرد بهتری داشته باشی. استراتژی در شرایط مساعد هم مورد نیاز هست و کمک میکنه تا سازمان از فرصتهای موجود بهینه تر استفاده کنه اما این روزها که روزهای آسونی برای کسب و کارها نیست اهمیت و جایگاه استراتژی پررنگتر از بقیه مواقع هست.
خلاصه که هیچ سازمانی اونقدری سرمایه نداره که استراتژی نداشته باشه!
#استراتژی #مدیریت_استراتژیک #تفکر_استراتژیک #برنامه_استراتژیک
Responses