👈 اشتباه مالی کارآفرین چه می تواند باشد
✍ اکثر کارآفرینان در ابتدای کار به دلیل محدودیت منابع، گرایش افراطی به صرفه جویی دارند، اما بسیاری از آنان ندانسته هزینه های سر بار زیادی برای خود می تراشند.
▪️در مورد نحوه مدیریت مالی کسب و کارها نظرات متفاوتی وجود دارد، اما یک اصل کلیدی در این رابطه وجود دارد؛ بودجه مالی را مثل سرمایه شخصی خودتان مصرف کنید.
▪️معمولا کارآفرینان برای بقای شرکت در روز مبادا بیش از حد به صرفه جویی روی میآورند.
▫️در واقع سعی میکنند تا حد امکان دست به جیب نبرند و به ندرت میتوان از آنها مخارج بی رویه یا هزینههای تبلیغاتی گزاف مشاهده کرد.
▪️این صرفه جویی ها نوعی اعتماد کاذب به درایت مالی در آنها به وجود میآورد و متأسفانه از نکته مهمی غافل می شوند.
▫️در واقع اشتباه اصلی مخارج اضافه نیست، بلکه هزینه های اضافه در زمانهای نامناسب است.
▪️در ادامه به نقل از زومیت به تعدادی از این اشتباهات از دیدگاه مینارد وب (فعال اقتصادی) اشاره می کنیم.
۱ – هزینه های زود هنگام
اگر هنوز محصولی به بازار عرضه نکرده اید و بالطبع درآمدی ندارید، لازم است که به غیر از توسعه محصول، مخارج اضافه برای خود نتراشید.
۲ – عدم هزینه کافی
با رونق گرفتن کسب وکار، اختصاص بودجه مناسب برای توسعه زیرساخت ها و نفوذ تبلیغاتی به منظور شکست رقبا و در اختیار گرفتن سهم بیشتری از بازار، بسیار ضروری است.
▪️من این استراتژی را که از eBay یاد گرفته بودم، در زمان توسعه بین المللی کسب وکارمان به کار بردم.
▪️وقتی در مناطق شمالی آمریکا که بازار بزرگی به حساب می آمد در حال زیان بودیم و نیاز به سرمایه گذاری برای عملکرد بهتر در آن مناطق داشتیم، تصمیم گرفتیم که تمرکزمان روی اهداف بینالمللی باشد و منافع آینده را قربانی بازار های کوچک نکنیم، زیرا از ابتدا قصد داشتیم فعالیت بین المللی داشته باشیم.
▪️تصمیم بسیار سختی بود ولی در نهایت به نفع مان تمام شد، وقتی که ای.بی را ترک کردم، درآمدهای بینالمللی بیش از ۵۰درصد عایدی ما را تشکیل میداد و فعالیت جهانی باعث گسترش روزافزون شرکت شده بود.
۳ – استخدام زود هنگام تیم فروش
اگر محصولی تجاری تولید میکنید، تشکیل دپارتمان فروش قبل از تولید اشتباه محض است.
▪️فشار بازار راهنمای مناسبی برای تشخیص زمان مناسب تشکیل تیم فروش و بازاریابی است.
▪️در عوض بهتر است این سرمایه را برای توسعه محصول بهتر هزینه کنید.
▪️در هر زمان که برای فروش به افراد خبره نیاز پیدا کردید میتوانید فورا آنها را استخدام کنید.
۴ – بوروکراسی اداری
تشکیل معاونت مالی یا منابع انسانی قبل از جا افتادن در کسب و کار خردمندانه نیست.
▪️در صورت نیاز حتی میتوانید این وظایف را به شرکت های ثالث برون سپاری کنید.
۵ – تجملات دفتری
بسیاری از کارآفرینان ذاتا صرفه جو هستند، اما بسیاری از آنان در برابر دکوراسیون و مبلمان اداری نفس ضعیفی دارند.
▪️توجیه آنها برای هزینه های سنگین زیبا سازی فضای اداری، تشویق و تحریک کارکنان به فعالیت حرفهای تر و تأثیرگذاری بر ذهنیت مشتریان و مراجعه کنندگان است.
▪️معمولا مزایای این کار ارزش هزینههای آن را ندارد و تأثیر بدتر این موضوع، تلقین به کسب اهداف و شکوفایی شرکت است که این تصور کاذب موفقیت، منجر به خط مشی های مدیریتی اشتباه میشود.
۶ – پرداخت حقوق و مزایا ی اضافه
پیشنهاد حقوق بالا در قدم های ابتدایی استارتاپ بهترین راه برای هدر دادن سرمایه است.
▪️در یک استارتاپ همه افراد باید ریسک را به عهده بگیرند و پرداخت غرامت بر اساس سهم و انصاف باشد.
▪️در صورت موفقیت نیز عدالت در تقسیم سود، بسیار ارزشمند تر از خود سود است.
۷ – عدم استفاده از منابع در دسترس
اگر به کمکی نیاز دارید، از مشاوران یا هیأت مدیره کمک بگیرید.
▪️از هیأت مدیره انتظار نداشته باشید که فقط وظایف را به شما دیکته کنند، بلکه آنها را نیز در امورات اجرایی درگیر کنید تا بتوانند نگرش صحیح تری داشته باشند.
▪️کارآفرینان هوشمند به خوبی میدانند که چگونه در کنار افزایش قدرت نفوذ خود از درخواست کمک و راهنمایی شرمنده نباشند.
۸ – اتلاف زمان
سرمایه فقط پول نیست، زمان هم به همان اندازه ارزش دارد و مدیریت کارآمد آن بسیار حیاتی است.
▪️شما باید در هر روز، ماه و سال، هر آن چه میتوانید انجام دهید.
▪️استفاده مفید از زمان یکی از مهم ترین مهارت های کارآفرینان است.
🔹 موارد ذکرشده خطاهای اساسی بودند که باید از آنها اجتناب شود.
▪️اگر اکنون متوجه شده اید که در اشتباه بوده اید چه باید بکنید؟
▪️هرچه سریع تر مخارج تان را سازماندهی و برای افزایش شانس بقا از هزینه های اضافه اجتناب کنید.
▪️همیشه آمار و پیش بینیهایی درباره مخارج و درآمدهای فعلی و احتمالی داشته باشید و عمر گردش سرمایه را تخمین بزنید.
▪️واقعیت تلخ مدیریت این است که اگر دخل و خرج تان متناسب نباشد و نتوانید مخارج را کاهش دهید یا درآمد اضافهای ایجاد کنید، باید سرگردانی در دادگاه های مالی را پیش روی خود تجسم کنید.
▪️مدیرت مؤثر مالی هرگز سرحد و پایانی ندارد.
▫️حتی شرکت های مشهور نیز در این مورد با مشکلاتی مواجه هستند.
▫️گواه این ادعا تعدیل نیروی گاه و بیگاهی است که از شرکت های بزرگ شاهد بوده ایم.
▫️زمانی باید صرفه جویی در پیش بگیرید و در زمانی دیگر باید برای فعالیت های بازاریابی هر چه میتوانید خرج کنید.
▫️توانایی تصمیم گیری درست است که معجزه مدیریتی را رقم می زند.
Responses