مهم‌ترين اصول موفقیت در تجارت

مهم‌ترين اصول موفقیت در تجارت

مهم‌ترين اصول موفقیت در تجارت

*. نسبت به تجارت دیدگاهی همه جانبه و کلی داشته باشید و هدف خود را فقط صرف یک کالا نکنید. سرمایه خود را برای تولید و توزیع چندین محصول تجاری به کار برید. براساس تجربه‌های مدیران و کارآفرینان، تنوع، تفاوت و ویژگی‌های فردی از عوامل تاثیرگذار در توزیع محصولات به شمار می‌روند.

*. همیشه تمرکز و اعتماد به نفس خویش را حفظ کنید. موانع کاری را زیاد جدی نگیرید، مهم‌ترین مساله دراین عرصه حفظ اعتماد به نفس، تمرکز و صبر و آرامش است. از تصمیمات عجولانه پرهیز کنید و قبل از هرگونه اقدامی از راهنمایی‌های افراد باتجربه و مشاوره‌های کارشناسان استفاده کنید.

*. در ابتدای تجارت و آغازین ماه‌های آن زیاد بر روی سود شرکت حساب نکنید، پس از گذشت یک دوره سه تا شش ماهه دقیقا پس از شناسایی، بازاریابی و تبلیغات می‌توان به سوددهی و میزان آمار فروش مراجعه کرد و دلایل کاهش و یا افزایش سرمایه اولیه را با تطبیق الگوها و معیارهای از پیش تعیین شده ارزیابی کرد.

*. دقیقا تجارت و حرفه‌ای را انتخاب کنید که نسبت به آن علاقه، استعداد و مهارت کافی داشته باشید. بی‌علاقگی و احساس نارضایتی در کار موجب افسردگی، دلزدگی و خستگی می‌شود. نوع حرفه خودتان را براساس روحیه، دانش و مهارت خویش انتخاب کنید. به یاد داشته باشید، تنها خودتان می‌توانید استعدادهایتان را شکوفا کنید.

*. همیشه و در تمام مراحل، نحوه کار کارمندان و روند تجارت خویش را بازبینی و کنترل کنید. هیچ کس بهتر از خودتان نمی‌تواند زمام امور تجارت را در دست گیرد.
مدیر باید همیشه در تمامی مراحل و موقعیت‌های حساس در اختیار شرکت و در حمایت از کارمندان اقدامات مقتضی را به بهترین شکل انجام دهد.

*. استراتژی‌ها، برنامه‌های کاری، طرح‌ها و اولویت‌های خود را همیشه پس از بازبینی و مشاوره‌های تخصصی به اجرا درآورید. هیچ‌گاه در این حرفه مستقل عمل نکنید، تجارت عرصه پرنوسانی است، کوچکترین اشتباه در معاملات تجاری موجب بروز مشکلات بسیار جدی در ادامه روند تجارت خواهد شد. متناسب با سرمایه خود تجارت کنید وهیچ‌گاه در میدان تجارت تمام سرمایه خود را به اجرا نگذارید.

*. تجارت به مردانی با روحیه، پرتلاش و آینده‌نگر احتیاج دارد. اگر واقعا چنین صفاتی ندارید، هرگز وارد این حرفه نشوید، زیرا با کوچک‌ترین بحران‌های مالی کنترل شبکه عظیم تجاری خویش را از دست می‌دهید و به جای حمایت و استقامت از
شرکت و کارمندان، میدان‌های رقابت و پیشرفت را به‌راحتی ترک خواهید کرد.

*. برآورد و تخمین هزینه‌های لازم برای راه‌اندازی طرح تجاری، سنجش و ارزیابی محیط تجاری و رقیبان، شناخت بازارهای تجاری و محصولات، آگاهی از نیاز مشتریان و درنهایت حضوری پررنگ و مقتدرانه در میدان رقابت، از اصول اولیه و نخستین راهکارهای راه‌اندازی یک کسب و کار موفق هستند که کارآفرینان و مدیران با توجه به نقش و اهمیت خود باید آن‌ها را اجرا کنند و همیشه به قواعد این حرفه پایبند باشند.

*. همیشه سعی کنید نسبت به راه‌اندازی طرح‌های تجاری خویش واقع‌نگر، دوراندیش و مطمئن باشید. هیچ‌گاه تجارت را با رویاپردازی، اما و اگرهای واهی و احتمالات مختلف و بی‌اساس آغاز نکنید. با راه‌اندازی و آغاز به کار در این عرصه، عملا
وارد بخش اجرایی خواهید شد، دیگر زمان بحث‌های تئوری و فرضیه‌های مختلف به پایان رسیده است، شما وارد دنیای پراز نوسان تجارت شده‌اید، بنابراین کوچکترین خطا و سهل‌انگاری در این عرصه، سرمایه شما را به خطر می‌اندازد و ادامه مسیر را با بحران‌های مختلف مواجه می‌کند.

*. با سرمایه کافی و به میزان همان اندوخته اولیه، تجارت خویش را آغاز کنید. از بلندپروازی و خطرپذیری اجتناب کنید. هیچ‌کس یک‌شبه ره‌صد ساله را طی نکرده است. دریافت وام‌ها و بدهی‌های سنگین، پس از مدتی کنترل و ادامه مسیر را برای شما غیرممکن خواهد کرد. بنابراین با همان سرمایه کم، اما مطمئن اندک‌اندک تجارت خویش را توسعه دهید، آگاهانه تصمیم‌های تجاری خویش را اتخاذ کنید، میانه‌رو، صبور و به آینده خوش‌بین باشید، زیرا هرموفقیتی که کسب کنید، حاصل تلاش و سرمایه خوتان خواهد بود.

*. هیچ‌گاه اجازه ندهید فشارهای کاری به طریق مختلف روند پیشرفت تجارت شما را با مشکل مواجه کند. از حاشیه‌پردازی‌های بی‌مورد و فضاسازی‌های بی‌اثر با رقیبان خودداری کنید. فقط به فکر توسعه طرح‌های تجاری خویش باشید و همواره سعی کنید تا فضای رقابتی سالم، با دیگران ایجاد کنید.

هم چنین مطالعه کنید:   وضع مالی بد دارید لزوما شما مقصر نیستید

*. تجارت را تنها و مستقل انجام دهید، شریک تجاری به همان اندازه که می‌تواند شما را در تجارت و اتخاذ تصمیم‌های مهم یاری کند، در بعضی مواقع با بروز دوگانگی و تردید در تصمیم‌گیری‌ها، شیوه‌ها و دیدگاه‌های مختلف، آینده و اساس تجارت شما را از بین می‌برد. به یاد داشته باشید، فقط حضور فعالانه و پویای شما در تحولات و معاملات تجاری و آگاهی کامل از نحوه تولید و توزیع محصولات می‌تواند ضامن موفقیت شود.

*. همیشه سعی کنید با تیمی کامل، پرقدرت و استفاده از بهترین شبکه متخصصان، مشاوران، بازاریابان و کارمندان حرفه‌ای تجارت خویش را آغاز کنید. یک شروع بی‌مانند و پرقدرت، انرژی تمام نشدنی مدیر در کار و برخورد صحیح با کارمندان، راندمان و فضای کاری را به شکل قابل توجه‌ای افزایش می‌‌دهد. بازتاب این انرژی مثبت به سرعت در تمامی فضای شرکت پخش می‌شود و کارمندان با روحیه‌ای بی‌نظیر به کار ادامه می‌دهند. بنابراین تا زمانی‌که از موفقیت طرح و اجرای آن مطمئن نشدید، تجارت خویش را آغاز نکنید، زیرا یک شروع ضعیف و بی‌ثبات نه تنها موجب بروز تصورات و دیدگاه‌های منفی می‌شود، بلکه انتخاب‌های بعدی را نیز با مشکل مواجه می‌کند.

*. لازم نیست در آغاز تجارت از تمام سرمایه خود استفاده کنید. می‌توانید به جای استفاده از چندین کالای پرهزینه برای فروش، از دو یا سه محصول متوسط، اما پرمخاطب شروع کنید. اندک‌اندک با افزایش سرمایه، روش‌های جدید را تجربه کنید، مهم‌ترین مساله در این عرصه داشتن سرمایه فراوان نیست، بلکه مهارت در جذب مخاطب است. بنابراین سعی کنید تا مهارت ارتباط با دیگران و تبلیغ تاثیرگذار را فراگیرید.

*. همگام و همسو با رقیبان و بازارهای تجاری پیش روید، نیاز بازار و مشتریان را بشناسید و درهمان راستا به فعالیت بپردازید. از فروش و توزیع صحیح کالاها اطمینان یابید و همیشه کالاهای با کیفیت و تضمین شده به مشتریان عرضه کنید. به یاد داشته باشید، شما جزئی از شبکه بی‌انتهای بازارهای تجاری هستید، بنابراین باید منطبق با اصول و معیارهای بازار و نیاز مشتریان، خود را هماهنگ کنید.

*. همیشه در ابتدا رقیبان تجاری، محیط بازار و مخاطبان و مشتریان خودتان را بشناسید، علایق، استعدادها و مهارت‌های خویش را بازبینی کنید و سپس طرح‌های خویش را به مرحله اجرا درآورید. هیچ‌گاه کارها را زیاد آسان فرض نکنید، هرحرفه‌ای در آغاز دشواری‌های خاص خود را دارد. با تمام انرژی برای رسیدن به اهدافتان تلاش کنید، هیچ‌گاه ناامید نشوید، بالاخره روزی موفقیت را احساس خواهید کرد.

*. همیشه کاری را آغاز کنید که متناسب با مهارت، استعداد، دانش و علاقه شما باشد. اصولا پرداختن به کارهایی که در آن تخصص چندانی ندارید، نه تنها موجب شکست و از بین رفتن سرمایه می‌شوند، بلکه برای انتخاب‌ها و کارهای بعدی نیزمشکل‌ساز خواهند بود. بنابراین منطقی عمل کنید، متناسب با رشته دانشگاهی و تخصص خویش، شغل ایده‌آل خودتان را انتخاب کنید و درهمان زمینه به فعالیت بپردازید. آینده در دستان شماست، با انتخاب‌های شایسته و به موقع، آینده خویش را بسازید.

***

*برنامه‌ریزی، به کار بردن طرحی مناسب و اجرای اهداف از اصول موفقیت در تجارت هستند. همان‌طور که سرمایه‌گذاری و انتخاب مکان در تجارت از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، اهداف و طرح‌ها نیز درجایگاه بسیار ویژه و حساسی قرار دارند. هرطرحی که برای برنامه تجاری خویش دارید، باید قابل اجرا و تحقق‌پذیر باشد. واقع‌بین باشید و متناسب با قابلیت‌ها و سرمایه خود اهداف‌کاری را اجرا کنید.

*مهم‌ترین و حساس‌ترین بخش کار، زمان آغاز آن است. بنابراین برای اجرای طرح‌های تجاری باید انرژی زیادی صرف کنید.

* تجارت خویش را با تحقیق و بررسی درباره نوع کالای تولیدی، آگاهی کامل از شبکه بازار و رقیبان و درنهایت اجرای صحیح برنامه‌ها پایه‌ریزی کنید. به یاد داشته باشید، آگاهی و شناخت رمز موفقیت است، بنابراین با بازبینی و اجرای روش‌های مناسب شرایط لازم برای پیشرفت را فراهم کنید.

* همان‌طور که می‌دانید ماه‌های اولیه در تجارت بسیار حساس هستند، باید صبور باشید و به تلاش خود ادامه دهید. خود را مبارزی تصور کنید که پل‌های پشت سر را از دست داده و تنها به افق موفقیت می‌نگرد، مقابله با رقیبان، جذب مخاطبان و کیفیت کالاها باید کاملا تحت کنترل شما باشند.

هم چنین مطالعه کنید:   با محیط کار نوین  آشنا شوید

*سعی کنید با مدیران و کارآفرینان دیگر مشاوره و تبادل اطلاعات داشته باشید، از تجربه‌های آنان استفاده و روش‌های جدید را آزمایش کنید، برای عرضه محصولات بهتر با آن‌ها رقابت بپردازید و بازدهی محصولات را افزایش دهید.

*همیشه ارکان اصلی تجارت خویش را در نظر بگیرید، شبکه مخاطبان، سرمایه‌گذاران، مشاوران و بازاریابان اجزای اصلی تجارت شماهستند، دیدگاه آنان مسیرهای نوینی را پیش‌روی شما قرار خواهد داد.

*ثبات، تداوم روند کار و محصول با کیفیت ساختار تجارت شما هستند، چرخ‌های تجارت شما حول این سه محور اصلی درحال گردشند. بنابراین با مدیریت و کنترل به موقع این موتور محرک را همیشه پایدار نگه دارید.

*هرگز مخاطبان را با ارائه محصولات خوش ساخت، اما بی‌کیفیت فریب ندهید. مخاطبان و مشتریان پایه‌های تجارت شما را تشکیل می‌دهند، داورانی بی‌مانند که با انتخاب‌های شایسته خود و خرید محصولات شما، تجارت را پایدار نگه می‌دارند. بنابراین کیفیت و کمیت مناسب محصولات، از اصول اولیه تعهد یک مدیر و کارآفرین است.

*سعی کنید با ارائه محصولات با کیفیت، متنوع و ویژه مشتریان را جذب کنید. اجازه دهید مشتریان تفاوت در کیفیت محصولات را با برچسب‌های شرکت شما بشناسند و از خرید و استفاده آن راضی شوند.

* هیچ فرصتی را در تجارت از دست ندهید، با تمام تلاش در این عرصه فعالیت کنید، لحظه‌ها را غنیمت شمرید و هر رویداد را به پدیده‌ای شگرف تبدیل کنید.

*قیمت و کیفیت مناسب اجناس، ازعوامل موثر در جذب مشتری است. استفاده از قانون سود کمتر، مشتری بیشتر همیشه بازتاب‌های مثبتی ایجاد خواهد کرد. بنابراین با کنترل کیفیت و نحوه صحیح عرضه محصولات و تبلیغ مناسب و واقعی، احتمال موفقیت خود را دراین حرفه افزایش دهید.

*هیچ‌گاه از مشورت‌ها و راهنمایی‌های افراد باتجربه غافل نشوید، زیرا بازار تجارت دانشگاهی بزرگ است که هر روز درسی جدید برای آموزش دارد. هیچ‌گاه دراین عرصه مغرور نشوید، با وجود اطلاعات و مهارت‌هایی که ممکن است در این حرفه آموخته باشید، بازهم به آخرین فوت کوزه‌گری نیاز دارید تا اصول موفقیت در تجارت را یاد بگیرید.

*هیچ‌گاه از مشاوره و راهنمایی گرفتن نهراسید، اغلب افراد در هر حرفه‌ای و درهر مقطعی از زندگی به راهنمایی و مشاوره نیازمندند، بنابراین برای ادامه در این مسیر هرگز نباید از طرح پرسش و سوال پرسیدن امتناع کنید. با استفاده از راهنمایی‌های افراد باتجربه، با اعتماد و جسارت بیشتری کارتان را ادامه دهید.

*اغلب موفقیت‌های بزرگ، حاصل مشاوره‌ها و همکاری‌های متخصصان و گروه‌های منسجم و هماهنگ بوده است. اتحاد و کار گروهی، افکار و موقعیت‌های بسیار مطلوبی را ایجاد خواهد کرد. تلفیق دانش، مهارت و استعدادهای افراد مختلف در طرح‌های گروهی همیشه نتایج شگفت‌انگیزی به باور خواهد آورد. بنابراین پیشنهادهای همکاری و مشارکت را جدی بگیرید و پس از بازبینی طرح درصورت امکان موافقت کنید.

*هیچ‌گاه تجارت را تنها برای افزایش سرمایه آغاز نکنید. به بیان دیگر، برای به دست آوردن پول، هرکاری را انجام ندهید. قطعا پس از مدتی به سرمایه و اعتبار لازم خواهید رسید. اما آیا تمام اهداف شما از راه‌اندازی طرح‌های تجاری، فقط به دست آوردن پول است؟ اهداف خود را بازبینی کنید تا به پاسخی منطقی برسید. کارهای بزرگ به اهداف بزرگ احتیاج دارند، تجارت خود را جهانی کنید، به بازارهای جهانی قدم بگذارید و تفکرات خود را تغییر دهید. کسی با راه‌اندازی یک شرکت تجاری به‌جایی نمی‌رسد. بنابراین به‌دنبال خلاقیت و نوآوری درحرفه‌های مختلف باشید، تغییرات و تحولات بنیادین را باتصورات خود اجرا کنید، ذهن را از فضای محدود خارج کنید.
به توسعه شرکت در سطح بین‌المللی بیندیشید و مبتکر طرح‌های نوین شوید.

*تمام برنامه‌ریزی‌های شرکت تجاری خویش را براساس اصولی هدفمند و منطقی انجام دهید. از هزینه‌های اضافی خودداری کنید. کنترل امور را در دست گیرید و طبق معیاری مشخص سرمایه خود را افزایش دهید.

*تجارت همانند بازی شطرنج است. هرحرکتی گام بعدی را می‌سازد، هرگونه فقدان و کاستی در مرحله بعدی ظاهر می‌شود. بنابراین باید کاملا منطقی و حسابگر بود. از تمام فرصت‌ها و لحظه‌ها، به بهترین شکل استفاده کنید. باید صبور بود و طرحی بی‌نقص اجرا کرد. از چالش‌های بزرگ و کوچک، تجربه‌های جدید ساخت و موانع را پیش‌بینی کرد. هیچ‌گاه در این حرفه عجله نکنید. تصمیمات مهم را با مشاوره افراد کارآزموده اتخاذ کنید.

هم چنین مطالعه کنید:   پیش بینی فروش در شرایط رکود اقتصادی

همیشه یک گام جلوتر از دیگران باشید و اعضای تیم تجاری را حمایت کنید.

*آرام آرام، اما مطمئن گام بردارید. تجارت را با کالاهای کم‌هزینه و پرفروش آغاز کنید. ممکن است شروع کار بسیار سخت باشد، اما باید این مسیر و این دوران را با جدیت و تلاش فراوان پشت‌سر بگذارید تا به مراحل بعدی برسید. هیچ‌گاه خود را دست کم نگیرید، اعتماد خود را حفظ کنید و کارهای بزرگ را دردست گیرید.

*منابع، سرمایه، زمان و تلاش برای راه‌انداری طرح تجاری، عوامل موفقیت شما را تعیین می‌کنند. برای رسیدن به اهداف و رویاهای خود، باید خود و کارمندان‌تان را تشویق کنید.

*همگام با راه‌اندازی شرکت، مهارت‌های خود و کارمندان را افزایش دهید، حضور در دوره‌های آموزشی و افزایش و ارتقای سطح علمی، شما را در رسیدن به‌اهداف و خواسته‌ها نزدیک‌تر خواهد کرد.

*سعی کنید ارتباط خوب و پایداری بامخاطبان و مشتریان برقرار کنید. اخلاق حرفه‌ای و ارتباطات موثر دراین حرفه شما را در پیمودن مسیر موفقیت یاری می‌کنند. ازنظرات و انتقادات مخاطبان برای افزایش کیفیت محصولات استفاده کنید.

* به سوالات و خواسته‌های مخاطبان احترام بگذارید. آن‌ها همیشه به‌دنبال کالاهای باکیفیت، مناسب و کم هزینه هستند. بنابراین با درک این واقعیت و آگاهی از نیاز آنان شبکه توزیع خود را ارتقا دهید.

* مشتریان و مخاطبان را براساس دارایی‌ها و خریدشان تقسیم‌بندی نکنید. به همه مشتریان احترام بگذارید و آن‌ها را راهنمایی کنید. به یاد داشته باشید، هیچ‌گاه تاثیر اولین تماس‌ها و برخوردها تکرار نمی‌شوند، بنابراین سعی کنید مشتریان با خاطره‌ای خوش از شما خرید کنند.

*بازاریابی و فروش صحیح محصولات، احتیاج به آموزش‌های تخصصی و مهارت‌هایی خاص دارد. همچنین توزیع به موقع و استفاده از تخفیف‌های فصلی، ازشگردهای تجارت به شمار می‌روند. بنابراین به‌جز قدرت مدیریت و کنترل اعضای شرکت، باید در این بخش نیز از افراد باتجربه استفاده کنید.

*مدیریت، نظارت و هدایت از نخستین ویژگی‌های یک مدیر و کارآفرین و اصول موفقیت در تجارت به شمار می‌روند. درچنین جایگاهی باید با کنترل و دقت بر کار تمام پرسنل، طرح‌ها و برنامه‌ها موفقیت خود و آنان را تضمین کنید.

*همیشه سعی کنید با اتخاذ تصمیمات شایسته از بروز هر مشکلی جلوگیری کنید. از مواجه شدن باموانع نهراسید، روش‌های مختلف را به کار ببرید و آگاهانه و با مشاوره دیگران مشکلات را برطرف کنید.

* از اشتباهات دیروز، تجربه‌ای موفق برای فردا بازآفرینی کنید. لحظه‌ای از آموختن غافل نشوید، تجارت‌بازی اسرارآمیز و پیچیده‌ای است، با کاهش خطاها در این میدان پیروز شوید.

*با کارمندان صمیمانه رفتار کنید، به آن‌ها آزادی عمل دهید، ایجاد انگیزه ازعواملی است که می‌تواند استعدادهای افراد را ظاهر کند. به آنان فرصت اثبات دهید.

*سعی کنید باحقوق و مزایای کافی، کارمندان را از خود راضی نگه دارید. آنان برای شکوفایی استعدادها و مهارت‌های خود به زمان، حمایت و آرامش احتیاج دارند.

*هدایت افراد و منطبق کردن آنان با خواسته‌ها و اهداف شما، کاری زمان‌بر و حساس است، هرکس تصورات مختلفی دارد، راه نفوذ به افکار را بازیابید تا همیشه آنان را در خدمت گیرید.

* مهم‌ترین و اساسی‌ترین رکن این هرم موفقیت و سکان‌دار شرکت و سازمان، خود شما هستید. بنابراین باید به خود و اهداف‌تان احترام بگذارید، رفتار شما سرمشق کارکنان‌تان است. به‌سلامت خود اهمیت دهید. خود را در طرح‌ها و فشارهای کاری غرق نکنید. صبور و میانه‌رو باشید و از شکست نهراسید.

* همیشه تعادلی مناسب میان کار و زندگی خود برقرار کنید. اهمیت زندگی کمتر از کار نیست. ساعات منظمی را به خانواده و ورزش اختصاص دهید. همه مسئولیت طرح‌ها را به تنهایی به‌دوش نکشید. به دیگران نیز فرصت دهید تا عقایدشان را مطرح کنند و دراین عرصه با شما همکاری نمایند.

* از اصول موفقیت در تجارت این است که اجازه ندهید سختی‌ها و فشارهای کاری شما را از مسیر اصلی جدا کنند. مشکلات کوچک و بزرگ بااندکی تدبیر و آینده‌نگری به پایان می‌رسند. باید همیشه با پیش‌بینی‌های صحیح و به موقع جلوی آن‌ها را بگیرید، مشکلات و سختی‌های محیط‌ کار را به کانون امن خانواده نیاورید. همیشه از راهنمایی‌های افراد باتجربه استفاده کنید.
کنترل شبکه تجاری خویش را در دست گیرید و به آینده خوش‌بین باشید.

برای امتیاز به این نوشته روی ستاره ها کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]
برای عضویت در خبرنامه ما و دریافت جدیدترین مقالات جذاب، ایمیل خود را وارد نمایید.

Responses

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Responses

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مديريت کسب و کار

مديريت کسب و کار (Managing)

هدايت و راهبرى کسب و کار هيچ زن و يا مردى در دنياى کسب و کار تنها نيست. در اين حيطه شما نيازمند کمک افراد

درس های مدیریتی از یاران حلقه

سه گانه ارباب حلقه ها یکی از فیلم های مورد علاقه من در تمام دوران بوده است. بیشتر به این دلیل که یکی از موارد

کسب و کار انلاین

پیش نیاز کسب و کار انلاین چیست؟

پیش نیاز کسب و کار انلاین به شدت متغیر و وابسته به نوع فعالیت،محصول یا خدماتی که ارائه می‌دهید است.با این حال، برخی از پیش