در مورد مشتری واقعی چه می دانید؟ تصور کنید یک شرکت سازنده اسباب بازی میخواهد ایدههای جدیدی برای طراحی و تولید محصولاتش به کار بگیرد تا فروش بیشتری داشته باشد. به نظر شما این شرکت باید به سلایق کودکان توجه کند یا این که بهتر است نظرات پدر و مادرهای آنها را در اولویت قرار دهد؟
این سوال، تفاوت بین دو مفهوم مشتری (Customer) و مصرفکننده (Consumer) را نشان میدهد. مشتری کسی است که کالای شما را میخرد و مصرفکننده، فردی است که از آن محصول استفاده میکند. گاهی اوقات ممکن است مشتری، مصرف کننده هم باشد، مثلا وقتی پدر و مادری برای فرزندشان شکلات میخرند، ممکن است خودشان هم از آن را مصرف کنند و احتمالا ذائقه آن ها نیز در این انتخاب موثر است.
بعضی وقتها کانال توزیع یک محصول نیز میتواند بخشی از مشتریان آن محصول باشد. یک انتشارات کتابهای کمک آموزشی را در نظر بگیرید. مصرفکننده محصولات این شرکت، دانشآموزان هستند ولی نظرات افرادی چون کتاب فروشیها، خانوادهها و یا حتی معلمان مدرسه نیز ممکن است در این تصمیم گیری سهیم باشد. مشتریان یک داروخانه، بیماران هستند ولی صاحبان داروخانه، پزشکان منطقه را در برنامههای بازاریابی شان، مد نظر قرار میدهند.
شرکتهایی که قصد دارند مسیر رشد و توسعه بازارشان را با موفقیت طی کنند، باید به خوبی رفتار مشتریان و مصرف کنندگان شان را بشناسند، زیرا مشتریان وقتی محصولی را میخرند که مصرف کنندگان به آن نیاز دارند.
Responses